FRED MICHIELS

 

“Alles kan bij het schilderen en het houdt u vrij van zorgen (alleen ui bezorgt je tranen en bindt de soep). Een vierkant op een muur. Doek, hout, verf, wat nietjes of nagels om alles op zijn plaats te houden. Dit is een schilderij!

Alledaagse schoonheid in een zeldzaam moment synkroon met onduidbare toevalligheden.
Fred Michiels opent een zee van visuele informatie uit alle mogelijke registers, culturele
referenties en formele schilderstijlfiguren vrijelijk doorspekt met levendigheid en instinctiviteit. Zelfs in hun meest abstracte vorm zijn zijn schilderijen niet alleen reducerend cerebraal maar visueel spectaculair. Al 25 jaar blijft hij het probleem van het nieuwe schilderen scherp stellen. De kern van de vraag is niet of het schilderen al dan niet dood is maar waar het ons naar toe leidt. Die zoektocht levert resultaten. Betrouwbaar en overtuigend zijn zijn recentste rapporten die balanceren tussen abstractie en voorstelling door het mengen van hoge en lage genres van funky volkskunst tot klassiek modernisme.

Oppervlaktebehandeling blijft van belang, de gebruikte glitter en metaalverf geeft een onaardse schijn aan composities van kleurvelden variërend tot evocaties van surreëel plantenleven en antropoceen. Michiels’ schilderijen zijn humoristisch noch ironisch. Gewoon genoegens die hij aanbiedt met zelfreflectie. Ambigue in de verleiding om in alle nostalgie de voorbije kunstvrijheid te zoeken of om met moed verdere mogelijke vrijheid te ontginnen.

Zijn nieuwe schilderijen met rijke texturen van verf, laag op laag, geduldig aangebracht om afgeschraapt of overschilderd te worden, onthullen verborgen diepten van vaak begerige en zure kleur. Een proces als deel van het schilderij, er is geen lelijke kleur, er is geen lelijke combinatie.

Het bestaat, en leeft.”

Bauhaus press uit Canada