JOACHIM DEVILLE

 

De afgelopen 3650 dagen heeft Joachim Devillé voornamelijk gewerkt met houtskool. Met de tekenkunst als volwaardig medium werkt hij aan een desolaat, duister en bevreemdend discours, waarbij lege, verlaten architecturale omgevingen (leegstaand luxe-vastgoed, kantoren, industriële gebouwen) en landschappen een prominente rol innemen. Ze zijn het relaas van een ontwrichte maatschappij, waarin de illusies van de onbereikbare idealen, vandaag voornamelijk weelderig weerspiegeld in sociale media, op koelbloedige wijze in vraag worden gesteld.

Dit uit zich enerzijds in houtskooltekeningen op papier en canvas, anderzijds in grote muurtekeningen, meestal van tijdelijke aard. De locatie-gerelateerde muurtekeningen resulteerden eerder in monumentale werken, zoals tijdens Manifesta 09 (Genk, 2012), LoopArt (London, 2013), De Hoorn (Leuven, 2014) en Private Room (Gent, 2015).

Deze muurtekeningen functioneren als een momentopname van de architecturale ruimte waarin deze tekeningen zijn gemaakt. Ze hebben de intentie de toeschouwer bewust te maken van hun fysieke aanwezigheid in relatie tot de ruimte waarin deze zich bevindt, van de vergankelijkheid en tijdelijkheid van het lichaam, het “zijn”, zowel van de architecturale ruimte als van de toeschouwer zelf.

De eerder beschreven invraagstelling met betrekking tot de onbereikbare idealen versus de economische realiteit enerzijds, en de verdubbeling van tijd en ruimte anderzijds, zijn aspecten die Joachim Devillé verder ontwikkelde tot een absurde, utopische archeologie. In deze werken beperkt hij zichzelf niet enkel tot tekeningen, maar breidt het werkveld zich uit tot installaties met ondermeer sculpturen, schilderijen, collages, affiches, ready-mades en teksten. Het schrijven van deze teksten leidde tot locatie-gerelateerde lezing-performances voor ondermeer Art and Speculative Futures (Universiteit Barcelona, en Centra de Cultura Conteporania Barcelona, 2016).

Joachim Devillé wil de actuele maatschappelijke mechanismen onderzoeken die de ingedriënten vormen van een illusoire tijdgeest, in schril contrast staand met de fysieke en socio-economische realiteits- en geluksbeleving. Op deze wijze creëert hij een universum waarin deze maatschappelijke structuren laag na laag ontrafeld worden.*

Joachim Devillé (1978, Halle – woont en werkt in Brussel) is docent Tekenen aan LUCA School of Arts Gent en nam ondermeer deel aan Art and Speculative Futures (CCCB, Barcelona), A Touch of Character (Loopart, London), Goldberg Series (Universiteit Antwerpen), Hommage (BOZAR Brussel), 10 Years KVDM (Zebrastraat Gent), De Stille Dimensie (KUL, Leuven), Nothing Comes to Mind (LUCA bibliotheek Brussel), A Belgian Politician (Marion de Canniere Artspace, Antwerpen), Need and Error (ATP Gallery London), Prix Canson (Petit Palais, Musée des Beaux Arts, Paris), Manifesta 09 satelite show (St-Jansschool Genk) en Belgian P(art) (de Brakke Grond, Amsterdam).