YVES MALFLIET

Men neme een halve bak gemengd aardewerk en porselein uit grootmoeders “wunderkammer” en een halve bak eigen baksel, overgieten dat met een saus van levendig glazuur, bakken het in de oven… et voilà: la condition humaine. Zo zou in een satirisch programma het recept voor een ‘echte’ Yves Malfliet kunnen luiden. Natuurlijk ga je dan voorbij aan het kunstenaarschap van de maker, de zeggingskracht en vooral de gelaagdheid van het werk.

Malfliet’s beelden zijn intrigerend, onverwacht en anekdotisch. Zijn werken zijn theatraal en dikwijls vervreemdend dubbelzinnig: Achter het masker van het amusement gaat dikwijls heel wat sarcasme, bittere realiteit en narratieve absurditeit schuil. Dikwijls maakt Malfliet gebruik van “bibelots” die figureren als acteurs in zijn beeldentaal. Zijn werken vragen een relativerende benadering, want met zijn spontane, eclectische, improviserende stijl positioneert

Yves Malfliet zich als een 3D ‘cabaretier’, waar de werken het statuut krijgen van een hedendaags sprookje met opera clichées, balancerend tussen naïviteit, het sacrale en het mystieke, waarbij de conceptuele, narratieve slagkracht het vakmanschap overstijgt…

Annette Sloth